2 Sierpnia 2020
Muszla Koncertowa
godz. 15.00
Rafał Żurakowski – tenor
Elżbieta Cabała – sopran
Wiktor Szymańda – fortepian
Wiedeński czar arii operetkowych w mistrzowskim wykonaniu.
Była ulubioną rozrywką tłumów, które odwiedzały teatry ogródkowe i miejskie, by podziwiać sławne i uwielbiane primadonny, rozkoszować się temperamentem i urodą tancerek wykonujących kankana i walca, czardasza i slow-foxa. I ta melodramatyczna fabuła, miłosna historia ozdobiona pięknymi ariami i duetami, scenami zbiorowymi i baletowymi popisami wywoływała u widzów łzy wzruszenia i szybsze bicie serca. Wywoływała i wywołuje nadal., Wystarczy obejrzeć prezentowaną kolekcję, aby samemu się o tym przekonać,
Operetka nazywana “Lekkomyślną siostrą opery” liczy sobie niespełna 200 lat. Narodziła się w Paryżu, a prawdziwy rozkwit przeżyła w Wiedniu (fot. obok).
Rafał Żurakowski – urodził się w Opolu, gdzie w wieku sześciu lat rozpoczął naukę gry na fortepianie i tam ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Fryderyka Chopina. Studia pianistyczne odbył w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Włodzimierza Obidowicza. W trakcie ich trwania zainteresował się sztuką wokalną, która stała się jego pasją. Zaowocowało to podjęciem studiów w klasie śpiewu solowego na tejże akademii, które ukończył pod kierunkiem prof. Eugeniusza Sąsiadka. W trakcie studiów zdobył nagrodę na V Międzyuczelnianym Konkursie Wokalnym w Dusznikach-Zdroju.
Na scenie operowej debiutował rolą Alfreda w Traviacie G. Verdiego w Operze Dolnośląskiej we Wrocławiu.Artysta prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą, prezentując szeroki repertuar z zakresu liryki wokalnej. Występował w trzynastu krajach świata (Austria, Belgia, Czarnogóra, Czechy, Macedonia, Meksyk, Niemcy, Portugalia, Serbia, Tajlandia, Ukraina, Węgry i Włochy) z recitalami pieśniarskimi, w których znaczące miejsce zajmują utwory kompozytorów polskich Moniuszki, Żeleńskiego, Maklakiewicza, Padrewskiego, Lipskiego, Nowowiejskiego, Każyńskiego, Galla i Bairda.
W roku 2017 dokonał nagrania płytowego pieśni Feliksa Nowowiejskiego pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Elżbieta Cabała – sopran.
Jest absolwentką Państwowej Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Opolu z klasy mgra Rafała Żurakowskiego. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Lipinskiego we Wrocławiu, gdzie kształciła się pod kierunkiem mgr Agnieszki Rehlis oraz prof. Eugeniusza Sąsiadka. Swoje umiejętności rozwijała również na licznych kursach mistrzowskich.
W repertuarze artystki znajdują się utwory kameralne, oratoryjne, operowe, a także operetkowe.
Wokalistka wystąpiła na festiwalach: Gaude Mater Polonia – Wincenty z Kielczy im memoriam (2010), podczas którego wykonała Requiem Gabriela Faure; Polonia Cantans (2012) w repertuarze pieśni Jana Galla; na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Belle Voci (2016), gdzie wystąpiła z orkiestrą Opery Lwowskiej pod dyrekcją Mirona Yusipovicha; na Międzynarodowym Festiwalu Belle Voci (2017) oraz Festiwalu Muzyka w Starym Lwowie (Lwów 2017), gdzie wykonała Wielką Mszę c-moll W. A. Mozarta, wraz z Belfast Philharmonic Choir i Orkiestrą Wirtuozów Lwowa; na Festiwalu Musique d’Elite (2017) oraz na Międzynarodowym Festiwalu „Mistrzowie Muzyki Modlitwą” (Katowice 2019), gdzie wraz z Houston Symphony Chamber Singers pod dyrekcją Betsy Cook Weber wykonała oratorium Mesjasz G. F. Händla.
Prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą. Współpracowała z orkiestrami Filharmonii Opolskiej, Filharmonii Sudeckiej, Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży oraz Filharmonii Podkarpackiej.
Oprócz działalności koncertowej prowadzi również działalność pedagogiczną i naukową. Od 2017 roku jest fundatorem i prezesem Fundacji Artystycznej „Opera Viva”, która działa na rzecz rozwoju sztuki wokalnej i jej popularyzacji.
W 2018 roku otrzymała stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wiktor Szymajda – absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. J. Sulikowskiego. Dwukrotny stypendysta Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie. Od 1991 roku uczy w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia we Wrocławiu. Od roku 2006 pracuje również jako pianista- akompaniator w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia we Wrocławiu, a od 2009 roku jako akompaniator i nauczyciel fortepianu w Zespole Szkół Muzycznych w Legnicy. W latach 2000-2001 pianista – kameralista na Letniej Akademii Muzycznej w Krzyżowej. Od 2010 akompaniuje na kursach „ Uczniowie Mistrzów” w Krzyżowej, prowadzonych przez m.in Wiesława Kwaśnego, Stefana Tararę czy Łukasza Błaszczyka. Od 2011 oficjalny pianista-akompaniator Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego „ Młody Paganini” w Legnicy. Od 1996 roku jest związany z Filharmonią Wrocławską (obecnie Narodowe Forum Muzyki), z którą jako członek zespołu dokonał wielu nagrań płytowych i radiowych, m.in. Dzieł W.Lutosławskiego, O.Respighiego czy L.Berio. Stale współpracuje z solistami Opery Wrocławskiej.
PROGRAM
1. I. Kalman – aria Tassilla „Graj cyganie” z operetki „Hrabina Mariza”
/tenor solo/
2. I. Kalman – duet „Kochanie moje” z operetki „Hrabina Mariza”
3. J. Strauss – aria Adeli z operetki „Zemsta nietoperza” /sopran solo/
4. I. Kalman – duet „Jakże mam ci wytłumaczyć” z operetki „Księżniczka czardasza”
5. R. Stolz – „Pokochaj mnie” z filmu „Czar cyganerii” /tenor solo/
6. F. Lehar – „Pieśń o wilii” z operetki „Wesoła wdówka” /sopran solo/
7. F. Lehar – duet „Usta milczą, dusza śpiewa” z operetki „Wesoła wdówka” /3,00/
8. A.L. Webber – duet „The Phantom of the opera” z musicalu „Upór w operze”
9. C. Zeller – aria Adama „Lat dwadzieścia miał mój dziad” z operetki „Ptasznik z Tyrolu” /tenor solo/
10. D. Auber – aria „Historia niesłychana” z opery „Manon Lescaut” /sopran solo/
11. R. Stolz – „Du du du, schlies deine Augen zu”
„Im Prater Bluhn wieder die Baume” /duet: sopran,tenor/
12. R. Stolz – „Brunetki, blondynki” /tenor solo/
13. L. Arditi – „Il baccio” /sopran solo/
14. J. Strauss – duet „Wiener Blut” z operetki „Wiener Blut”
15. Fr. Sartori – duet „Time to say goodbye”