Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Festiwal Muzyczne Parkowanie: Od wiedeńskiego walca do fin de siecle

23 sierpnia 2020 @ 15:00 - 17:00

SOGNANDO QUARTET
Aleksandra Głuch – skrzypce
Justyna Honkisz- skrzypce
Joanna Talarek – altówka
Karolina Kocyła – wiolonczela

Czy to nie dziwne, że choć od śmierci najsławniejszego z rodu Straussów – Johanna-syna, sława i powodzenie jego muzyki trwają? Przecież nic już nie przypomina świata, który należał do jego epoki, przebrzmiał nawet legendarny fin de siècle, a jednak, zwłaszcza w okresie karnawału – w nowoczesnej stolicy nad pięknym, modrym Dunajem nadal królują jego urzekające walce porywające do tańca na eleganckich balach, dotąd urządzanych w salach pałacu cesarskiego, zachwycają marsze, galopy i polki, które obok walców słyszymy najczęściej na koncertach w wykonaniu najlepszych symfoników zwłaszcza w okresie noworocznym.

Zadziwiające jest to, że rekordy powodzenia biją wciąż jego operetki i to również na wielkich prestiżowych scenach – z „Zemstą nietoperza” i „Baronem cygańskim” na czele. Z upływem lat potwierdziła się jej rzeczywista wartość, jaką przyznawali jej tak wybitni kompozytorzy owej doby, jak Johannes Brahms, Giaccomo Puccini, Edgar Elgar, czy Gustaw Mahler. Właśnie Mahler – twórca monumentalnych symfonii, porównał „Zemstę nietoperza” do opery komicznej godnej Mozarta, podkreślając cechy „wiedeńskiej elegancji”! Choć sam Johann Strauss długo wątpił, czy to, co tworzy, jest muzyką o wysokich walorach artystycznych – nadzwyczajne powodzenie towarzyszące jego kompozycjom od przeszło wieku – potwierdza
opinię Mahlera. „Wiedeńska krew” nadal urzeka swym magnetycznym urokiem, czarują „Opowieści Lasku Wiedeńskiego” i „Odgłosy wiosny”, nie traci nic na swojej magii „Baron cygański”, porywa wciąż wspaniały walc „Nad pięknym, modrym Dunajem’’.

Chyba nietrudno odpowiedzieć – dlaczego muzyka Straussa jest radosna, emanująca spontaniczną energią, ale i urzekająca nastrojami powabnego liryzmu – dlatego nie utraciła swego zniewalającego uroku. Na początku czarowała wiedeńczyków w kawiarniach i letnich ogrodach, później coraz popularniejszych kurortach i centrach SPA.

Skrót SPA pochodzi od łacińskiej sentencji „sanus per aquam” i w dosłownym tłumaczeniu oznacza „zdrowy dzięki wodzie”. Od tego skrótu (wg większości językoznawców) pochodzi nazwa belgijskiego uzdrowiska – Spa (od końca XVIII w. „pierwszego wśród uzdrowisk”), znanego ze znajdujących się tam źródeł mineralnych, i początkowo słowo „spa” używane było jako określenie uzdrowisk z pijalniami wód mineralnych. Tu przechodzimy do kwintesencji tematu dzisiejszego koncertu i idei naszego festiwalu. To w Spa, w 1763 r., powstało pierwsze w Europie kasyno, tu także założono pierwszą słynną orkiestrę uzdrowiskową „Grande Symphonie de Spa”, to miasto cesarz Józef II Habsburg po swojej wizycie nazwał „Kawiarnią Europy”, podkreślając w ten sposób jego ówczesny, kosmopolityczny charakter. Stąd też wywodzi się tradycja muzykowania w kurortach, która – od czasów Straussa – rozpowszechniła się w całej Europie właśnie w epoce fin de siècle. Właśnie w tym czasie powstała większość działających do dziś orkiestr kurortowych – także najstarsza w Polsce (istniejąca od 145 lat!) w Krynicy-Zdroju.

Podczas dzisiejszego koncertu usłyszymy przede wszystkim muzykę Johanna Straussa II (syna), ale także muzykę jego zwolenników w Niemczech, Francji, Italii, Hiszpanii, Anglii a nawet w Ameryce.

Sognando Quartet to wyjątkowy zespół tworzony przez młode artystki, studentki Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Aleksandra studiuje u Radosława Pujanka, Justyna u Victora Kuznetsova, Joanna u Michała Mickera, a Karolina u Marcina Misiaka. To w murach wrocławskiej uczelni członkinie kwartetu poznały się i zaprzyjaźniły przez udział w wielu projektach. Zespół narodził się z miłości do
wspólnego muzykowania i chęci wzajemnego wspierania się w rozwoju kariery artystycznej. Panie prowadzą
ożywioną działalność koncertową i muzyczną, występując w salach koncertowych Polski i za granicą. Mimo
młodego wieku wszystkie panie uczestniczyły wielokrotnie w krajowych i międzynarodowych warsztatach i kursach muzycznych prowadzonych przez wybitnych pedagogów i uczestniczyły w wielu ważnych  projektach muzycznych.

Osiągnięcia koncertowe, młodzieńcza energia i wyjątkowa wrażliwość sprawiają, że to wyróżniający się zespół, aspirujący do zajęcia ważnego miejsca na polskiej scenie muzycznej i zasługujący na promocję w ramach wspierania talentów.

Aleksandra Głuch brała udział w Projekcie Nawa w Gruzji, w festiwalu Musica Polonica Nova, w warsztatach muzyki współczesnej z Veni Academy, występowała również w Italii.

Justyna Honkisz trzykrotnie występowała na festiwalu „Szalone dni muzyki” w Warszawie, brała udział w Emirates International Peace Music Festival w Dubaju, w warsztatach muzyki współczesnej z Veni Academy, w Game Music Festival i też występowała w Italii.

Joanna Talarek koncertowała w RFN, Italii, Rosji oraz na Łotwie z orkiestrą International Musical Frendship, brała udział w trasie koncertowej w Chinach z orkiestrą Pro Musica oraz dwukrotnie wystąpiła na Game Music Festival.

Karolina Kocyła występowała w Egerze na Węgrzech, z Yang Arts Orchestra i Leszkiem Możdżerem na koncercie „Sky Improvisations”. Odnosiła też znaczne sukcesy na konkursach – jest laureatką III nagrody na konkursie „Art-Duo Music Festival”, I na „VIII Ogólnopolskim Festiwalu Zespołów Kameralnych” w Stalowej Woli i I na konkursie „Harmonika Fest” w Czarnogórze.

PROGRAM KONCERTU
1. Johann Strauss – Baron Cygański (uwertura)
2. Johannes Brahms – Intermezzo Op. 117 nr 1
3. Johann Strauss – Nad pięknym modrym Dunajem
4. Claude Debussy – La plus que lente
5. Pietro Mascagni – Cavaliera Rusticana (Intermezzo)
6. Jacques Offenbach – Barcarole
7. Johann Strauss – Keiser-Walzer
8. Edward Elgar – Salut d’Amour
9. Giaccomo Puccini – Chryzantemy
10. Francisco Tarrega – Gran-Wals
11. George Gershwin – Kołysanka
12. Johann Strauss – Opowieści Lasku Wiedeńskiego

Details

Date:
23 sierpnia 2020
Time:
15:00 - 17:00
Event Categories:
,
Skip to content